Appar ger trognare användare & fler affärer

2018-05-12:

I en tidigare artikel skrev vi om hur mobiler och appar används oftare än traditionella enheter och i den här posten tar vi upp hur lanseringen av en egen app kan ge en enorm fördel för en hel verksamhet. I den här artikeln använder vi e-handelsbranschen som ett tydligt exempel på skillnaden mellan en webbsida och en app när det kommer till kundrelationer och i slutändan affärer men vi avslutar artikeln med att förklara hur samma principer går att applicera inom på alla branscher.

En fallstudie i e-handelsbranschen

Som vi tidigare nämnt så görs merparten av all internetanvändning sedan 2016 från mobila enheter. En branch som denna förändring inte varit enbart positiv för har varit e-handeln.

Den stora utmaningen för e-handeln har under de senaste året varit trenden att fler och fler använder mobila enheter för att besöka e-handels-sidorna och att avslutsfrekvensen på dessa besök varit allt för låga.

Generellt så har det visat sig att e-handel via en mobil haft halverad avslutsfrekvens mot besök i dator. Detta i kombination med att andelen besök från mobila enheter ökat kraftigt har gjort att avslutsfrekvensen totalt sett för butiker kraftigt minskat.

Däremot, för de e-handlare som valt att satsa på att finnas tillgängliga som en app har dock denna utmaning snabbt omvandlats till en otrolig, och för många oväntad, möjlighet.

Genom att lansera en app har e-handlare i genomsnitt sett att avslutsfrekvensen i appen varit dubbelt så stor jämfört mot datorer.

Varför är det så?

Det finns flera anledningar. Den första är att appar ger stora och unika fördelar i hur man kan bygga användarupplevelser jämfört mot hur de byggs i webbsidor och i en nyligen genomförd studie svarade deltagarna såhär på frågan ”varför föredrar du att handla i en app?”:

Som vi tidigare nämnt så görs merparten av all internetanvändning sedan 2016 från mobila enheter. En branch som denna förändring inte varit enbart positiv för har varit e-handeln.

Den stora utmaningen för e-handeln har under de senaste året varit trenden att fler och fler använder mobila enheter för att besöka e-handels-sidorna och att avslutsfrekvensen på dessa besök varit allt för låga.

Generellt så har det visat sig att e-handel via en mobil haft halverad avslutsfrekvens mot besök i dator. Detta i kombination med att andelen besök från mobila enheter ökat kraftigt har gjort att avslutsfrekvensen totalt sett för butiker kraftigt minskat.

Däremot, för de e-handlare som valt att satsa på att finnas tillgängliga som en app har dock denna utmaning snabbt omvandlats till en otrolig, och för många oväntad, möjlighet.

En annan anledning är att så fort kunden installerat appen på sin telefon så får appen gratis annonsutrymme varje dag mot användaren.

Dels genom att användaren ständigt blir påmind om appen i och med att ikonen visas för användaren hundratals gånger om dagen och dels genom att att de som har appar kan skicka ut pushnotiser till användarens telefon för att påminna kunden om att den har varor i sin varukorg, ge kunden riktade rabatter eller göra kunden uppmärksamma på pågående kampanjer.

Den förbättrade och förenklade shoppingupplevelsen, pushnotiser samt den ständiga exponeringen av appen leder också enligt samma undersökning till att varje användare spenderar betydligt mer tid i en app än i en webbutik.

I genomsnitt spendarer en användare i snitt 11 minuter i månaden på att besöka en webbaserad butik medans i en e-handelsapp spenderar användaren i genomsnitt 202 minuter under en månad (ja du läste rätt, det är över 3 timmar mot 11 minuter) och desto mer en användare blir exponerad med dina erbjudanden, desto mer troligt är det att användaren förr eller senare köper någon av dina varor.

Ett enkelt recept för alla branscher

En bättre användarupplevelse, enklare och effektivare kommunikation samt mer synlighet gör att användaren är mer trolig att återkomma till din app än din webbsida och därmed även mer trolig att ta del av dina erbjudanden och göra mer affärer med dig. Samma principer går självklart är att applicera inom alla branscher.

Vill du också dra nytta av möjligheterna som finns i appar? Få bättre kommunikation med dina kunder? Öka dina affärsmöjligheter? Kontakta oss på Aplexa så hjälper vi dig att ta nästa steg för ditt företag!

Författare

Johan Nordström är en av Sveriges främsta utvecklare inom mobil applikationsutveckling och en av grundarna till Aplexa. Johans karriär började i börhan på 2000-talet då han drev ett etablerat webbhotell. Johan är en av hjärnorna bakom Aquro Platform och Aquro CM – vår marknadsledande utvecklingsplattform och vårt kraftfulla verktyg för innehållshantering.

Johan Nordström

TEKNISK PROJEKTLEDARE
072-310 00 72
johan.nordstrom@aplexa.com