Apputvecklingens historia

Redan sedan Psion i början av 90-talet släppte sina handhållna datorer har appar utvecklats för mobila enheter. Till Psions operativsystem EPOC användes OPC (Open Programming Language) för att utveckla appar, som bara kunde installeras genom att koppla in sin enhet till en dator och där föra över appen.

EPOC vidareutvecklades sedan till Symbian som var ett välanvänt mobiloperativsystem som användes av såväl Samsung, Motorola, Sony som Nokia. Appar kunde utvecklas med Java och installerades även dom via en dator, eller kunde föras över trådlöst via Bluetooth.

Antalet appar till såväl Symbian som EPOC var begränsade och det fanns inga egentliga bra sätt att sprida appar på.

Den stora förändringen för mobila appar kom under 2007, precis efter att Apple lanserat den första versionen av iPhone. I iPhone fanns ett antal förinstallerade appar som Apple bygg. T.ex. mail, kalender och en iPod-app. Men det fanns ingen möjlighet för utvecklare att utveckla egna appar och iPhonen var nedlåst för att bara kunna användas med Apples egna appar.

Men redan en månad efter iPhones lansering hade en hackare kallad ”Nightwatch” knäckt Apples skydd och lyckades installera den första egenutvecklade appen. Efter det gick det snabbt och redan 9:e juli året efter lanserades Apple App Store, där appar utvecklade i Apples egna programmeringsspråk Objective C kunde laddas ner till mobilen.

När App Store släpptes den 9:e juli 2009 fanns det ungefär 500 appar tillgängliga och en av de första som presenterades av Apple var Loopt, en app för att dela sin platsinformation med sina vänner.

Men redan innan Apple släppt sin App Store lanserade Google i slutet av 2008 sin första version av Android, vilket redan då innehöll Android Market. Det som senare kom att bli Google Play. Till Android kunde man bygga appar med hjälp av Java och vem som helst kunde publicera sin app till Android-enheter.

Sedan iOS och Android lanserades har de både plattformarna haft helt skilda spår för sina utvecklare. För iOS har apputveckling primärt gjorts med Objective-C och de senaste åren Swift. Två programmeringsspråk ägda av Apple. Och för Android har apputveckling skett i Java.

Uppdelningen av utvecklingen med två helt olika språk har under åren haft sina fördelar och nackdelar. Den största fördelen är att språken för respektive plattform kunnat optimeras utan att ta hänsyn till den andra plattformen och de utvecklarna som blivit bra på en plattform har haft en bra och pålitlig verktygslåda att arbeta med. Nackdelarna har å andra sidan varit den stora utmaning där utvecklare av appar inte bara behövt lära sig hantera två olika språk, utan har haft två helt separata appar (en för iOS och en för Android) att underhålla och vidareutveckla.

Dessutom, består en app av mycket mer än bara själva appen, vilket har ställt ännu högre krav på apputvecklare, där de har varit tvungna att utveckla sina egna backend-tjänster och administrativa verktyg i ännu fler språk. Något som har gjort att apputveckling har varit en mycket dyr och tidskrävande process.

Denna klassiska metod av utveckling, där man använder plattformarnas egna språk för att utveckling, har på de senaste åren blivit utmanad av andra mer moderna utvecklingsmetoder, t.ex. olika former av cross platform-lösningar och kompletta utvecklingsplattformar som inkluderar allt från cross platform app-utveckling till inbyggda backendtjänster och administrativa verktyg.

Vi på Aplexa använder oss av vår egna utvecklingsplattform, Aquro Platform, vilket är en helhetslösning där vi bygger en app som sedan paketeras till iPhone och Android. Appen kan byggas mot vårt egna backend som även det byggs direkt i Aquro Platform.

Vill ni också dra nytta av modern utvecklingsteknik för att utveckla en app?

Hör av dig till oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.