ASO ÄR SOM SEO FAST FÖR APP STORE

ASO, eller App Store Optimization, är app stores motsvarighet till SEO (Search Engine Optimization) och går ut på att få din app så högt rankad som möjligt i App Store och Google Play för att generera mer installationer av din app.

Enligt en rapport från Forrester sker 65 % av alla app-installationer genom att användaren först hittat appen genom en sökning i Apple App Store eller Google Play och det är med andra ord mycket viktigt att komma högt upp i sökningar i dessa butiker.

Båda butikerna har olika algoritmer som bestämmer vilka appar som visas först i sökresultaten men båda algoritmerna bygger samma faktorer:

  • Nyckelord i titel och beskrivning av din app
  • Antal nerladdningar
  • Betyg och omdömen
  • Förhållandet mellan installationer och avinstallationer av din appp

Det absolut viktigaste du kan göra för att din app ska synas högt i sökningar är att förstå vad dina tänkta användare kan tänkas söka på och vilka sökord du vill synas på – för att sedan optimera appens titel och beskrivning till att innehålla dessa sökord.

Att förstå vilka sökord som är rätt för din app kan vara utmanande och oftast är den bästa strategin att helt enkelt prova sig fram genom att uppdatera titel och beskrivning med nya sökord och mäta resultatet och sedan upprepa processen löpande över tid.

Förutom detta är det självklart väldigt viktigt att din app helt enkelt är väl fungerande och det är också en bra idé att be dina nöjda användare lämna ett omdöme i din app – för desto fler positiva omdömen du får – desto större chans att komma högt upp i sökningarna.

Vi på Aplexa har erfarenhet från hela processen från konceptutveckling till lansering och vidareutveckling. Vill du ha vår hjälp för att lyckas med din mobilapp?

Hör av dig till oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.