Mobiler & appar populärare än datorer

För bara några år sen skedde merparten av all internetanvändning via en vanlig dator och användarna använde primärt sin dator på jobbet eller under begränsade stunder hemma i hemmakontoret. Med smartphonens intåg har detta förändrats drastiskt.

Idag använder mer än 75% av Sveriges invånare internet dagligen via sin mobiltelefon och i åldersgruppen 16-25 använder i princip 100% appar dagligen.

Under 2016 gick internetanvändning på mobiler om traditionella dator och i år beräknas närmare 60% av all internetanvändning globalt göras över mobila enheter.

Det är därför inte konstigt att många företag satsar på ”mobile-first” och sätter mobila enheter i fokus med sina nya digitala satsningar för att på bästa möjliga sätt finnas där deras användare finns. Däremot finns det fortfarande de som missar de stora möjligheter denna förändring öppnar upp för företag – att utnyttja kraften med appar.

Förutom att se till att sin verksamhet har en bra mobil surfupplevelse kan företag genom att finnas som en egen app inte bara öka exponeringen av sitt varumärke utan även stärka relationen till sina kunder och nå snabbare fram till affärer.

Enligt den senaste forskningen spenderar en genomsnittsanvändare 90% av tiden med sin smartphone i olika appar och enbart 10% av tiden läggs på att surfa, en trend som dessutom ökar mer och mer för varje år.

För dig som vill nå ut till dina kunder på den plattform som dina kunder själva föredrar, så är valet sjävlart; använd en app!