VARFÖR SKA VI HA EN APP?

Att appar kan generera stora affärsmöjligheter har vi nämnt om i många tidigare bloggartiklar, men den här artikeln handlar om vad en app kan göra för dig som redan har en verksamhet med fokus på konsumenter. Målet är att vi med dessa 7 punkter ska förklara varför en app bör vara en självklarhet som en förlängning av er existerande verksamhet.

1. ÖKAD SYNLIGHET

I genomsnitt låser varje person upp sin smartphone 80 gånger per dag och spenderar närmare 3 timmar om dagen på att titta på sin mobil. Med din app installerad på en persons telefon blir personen dagligen exponerad för ditt varumärke ett stort antal gånger då användaren i minsta fall ser din ikon bland de andra apparnas ikoner.

Inom marknadsföring används termen ”effective frequency” som hänvisar till hur många gånger en person behöver bli exponerad för ett varumärke innan personen reagerar på det och forskning inom området visar på ett klart samband mellan frekvensen på exponering av ett varumärke och en faktisk försäljning till kunden.

Med en app blir din kund, till viss del omedvetet, exponerad till ditt varumärke dag ut och dag in. Helt utan extra marknadsföringskostnad.

2. ÖKAD TILLGÄNGLIGHET

Med en app behöver dina kunder inte längre komma ihåg er webbadress, ert telefonnummer eller ens ert företagsnamn – allt som behövs är att se ikonen som ligger installerad på telefonens skrivbord och med bara ett tryck på skärmen kan användaren ta del av era tjänster och erbjudanden.

Precis som med webbsidor finns din verksamhet tillgänglig 24 timmar om dygnet – med en stor skillnad, enligt en rapport av Compuware, föredrar 85 % att använda appar framför mobila webbsidor. Som främsta anledning ges att appar är smidigare och snabbare.

Att i princip 100 % av alla svenskar i åldern 16-25år använder mobila appar dagligen visar även det på vikten av att finns på det medium som flest användare föredrar att använda – mobila appar.

Enligt SalesForce påverkas 70 % av alla köp utefter kundens upplevelse av kundtjänst och tillgänglighet. Att finnas tillgängligt via t.ex. en direktchatt i en app är ett mycket enkelt och effektivt sätt att öka kundens upplevelse.

3. ÖKA FÖRSÄLJNINGEN

Ju fler ställen du finns på och desto mer du syns för dina potentiella kunder – desto större chans att göra en försäljning. Så enkelt är det. Med en app slår du två flugor i en smäll. Du får en ny försäljningskanal och dessutom så får du ökad synlighet.

Faktumet att appar leder till fyra gånger så många försäljningsavslut som mobila webbsidor är även det en tydlig signal på att appar är ett givet val för verksamheter som vill öka sin försäljning.

4. NY MARKNADSFÖRINGSKANAL

Utöver att användaren automatiskt blir exponerad för ditt varumärke bara genom det faktum att din apps ikon visas för användaren många gånger per dag kan även appar på ett effektivt sätt användas för en direkt marknadsföringskanal.

Genom push-notiser kan marknadsföringskampanjer skickas ut till användare på ett enkelt, kostnadseffektivt och personifierat sätt.

Att t.ex. kunna rikta budskap till användare baserat på deras tidigare aktiviteter i er app, eller deras geografiska plats leder till inte bara mer träffsäker marknadsföring utan även en bättre upplevelse frör användaren.

Push-notiser har en öppningsfrekvens på cirka 60 % och rätt utformade har push-notiser inte sällan en klick-frekvens på 40 %, att jämföras med traditionella utskick via e-post som i genomsnitt har knappa 5 %.
Utöver push-notiser kan även delar av appen användas som en marknadsföringskanal där personifierade erbjudanden och utvalda kampanjer visas när användaren använder appen.

5. ÖKAD KUNDLOJALITET

Med ökad exponering, bättre tillgänglighet och mer uppskattade marknadskampanjer kommer ökad kundlojalitet av sig självt. Att dessutom kunna fylla appen med smarta funktioner som t.ex. orderuppföljning, tillgänglighet av information eller ett mobilt lojalitetsprogram, ger kunden en bättre upplevelse och tenderar därför till att bli mer lojal.

I en studie kring amerikanska e-handlare visade det sig att kunder till e-handelsbutiker i genomsnitt spenderade 11 minuter i månaden med att besöka deras webbsidor medan för e-handelsbutiker med appar i genomsnitt attraherade sina användare till mer än 3 timmars användande per månad.

6. KONKURENSFÖRDEL

Alla företag är inte lika moderna och än har inte alla era konkurrenter sina egna appar, så nu finns chansen för er att sticka ut och få ett försprång mot era konkurrenter.

Genom en app finns du på den plattform som flest användare föredrar, ditt varumärke drar fördel av den ökade exponeringen, du får bättre tillgänglighet och en helt ny marknadskanal. Självklart ger allt detta din verksamhet en stor fördel mot era konkurrenter som ännu inte har en app.

Trots att andelen företag som har appar ökar med 16 % varje år finns det de som ännu inte kommit till skott.

7. BÄTTRE KUNDUPPLEVELSE

Slutligen, och kanske den viktigaste punkten – appar ger dina kunder en bättre upplevelse och i dagens moderna samhälle där utbudet är stort och konkurrensen inom de flesta branscherna är hård finns det egentligen bara ett sätt att garantera en succé för sin verksamhet – att ge den bästa upplevelsen för kunden.

Användandet av appar blir bara större och större och redan 2021 spås 85 % av all e-handel globalt ske mobilt och anledningen är enkel: Kunder får bättre upplevelse och uppskattar appar mer än traditionella kanaler såsom webbsidor eller telefonkontakt.

Med appar kan kunden få en anpassad upplevelse där appens innehålla förändras utefter kundens intressen och tidigare aktiviteter. Funktion kan anpassas beroende på tidpunkt på dygnet eller kanske geografisk plats. Tidigare analoga rutiner så som bokningar av era tjänster, som tidigare behövdes göras via telefon under era öppettider, kan med några tryck enkelt göras i en app dygnet runt. Ja, möjligheterna för hur appar kan öka kundupplevelsen är oändliga och det är bara er fantasi som sätter gränserna.

Vare sig du är övertygad eller fortfarande har frågor så vill vi gärna höra om dina tankar kring en app.

Hör av dig till oss eller fyll i formuläret så kontaktar vi dig.